NL |  FR |  EN
Pers |  Nieuwsbrief |  Campagne |  Bedankt |  Contact
Error showing flash-object.

Gezondheid 

Kijk rechts bij elke fruitsoort welke preventieve werking ze heeft.

De bestanddelen in fruit vormen een gezonde mix van verschillende vitaminen, mineralen, vezels en anti-oxidanten.
Juist door deze evenwichtige samenstelling werkt een hoog fruitgebruik preventief tegen allerhande ziekten: o.m. verschillende kankers, hart- en bloedvatenziekten, diabetes, obesitas, asthma en Alzheimer krijgen minder kans voor ontwikkeling bij de regelmatige fruiteters.
Bovendien ondersteunt een hoge fruitconsumptie de algemene conditie en werking van alle vitale organen: men voelt zich fitter, is actiever en blijft hierdoor langer jong.

Film 

Vitaminekuur 

Om ons te behoeden voor verkoudheden, niet binnenzitten dus maar zorgen dat de vitaminetank gevuld is en dat we voldoende weerstand hebben. Om ons voor te bereiden voor allerlei weersomstandigheden kunnen we best zorgen dat ons vitaminepeil op maximum staat. Vitaminen zijn van belang voor de gezondheid en vitaliteit van elk deel van het lichaam, van de huid en de botten tot het zenuwstelsel en het immuunsysteem. Onderzoek heeft aangetoond dat bij voldoende opname van vitaminen het cholesterolgehalte lager wordt, wonden sneller genezen en meer spermacellen worden aangemaakt. Ook wordt een grotere weerstand opgebouwd tegen verkoudheid of griep, astma, grijze staar en zelfs tandvleesziekten. Vitaminen zoals vitamine C, E en bètacaroteen hebben daarnaast een gunstige remmende werking op het verouderingsproces en mogelijk zelfs op het ontstaan van bepaalde typen kanker.(bron: Medicinfo NL)
Heel wat experts stellen oxidatiestress gedeeltelijk verantwoordelijk voor de geleidelijke aantasting van de bronchiaalboom. De toename van die oxidatiestress is te wijten aan het feit dat onze moderne voeding weinig antioxidanten bevat. Voldoende vitamine C- inname is zeer belangrijk voor de goede werking van de longen, zowel bij kinderen als bij volwassenen. Het effect is nog sterker in combinatie met vitamine E.
Appels en peren, deze gezonde Belgische vruchten, bieden meer dan één mogelijkheid om onze voorraad vitaminen op te slaan. Eén vrucht springt eruit om haar “adembevorderende” deugden: de appel. Zo blijkt dat, hoe meer appels per week iemand verorbert, hoe hoger zijn of haar MUVS is. MUVS is de waardemeter voor de ademhalingscapaciteit. Af en toe een appel eten, vermindert ook sterk het astmarisico bij volwassenen. Daarom zou onder meer quercetine een rol spelen, een polyfenol.
Alle voedingsstoffen waarover we het gehad hebben, zitten overvloedig in groenten en fruit. Vandaar de vraag: beschermt een groente- en fruitrijke voeding onze longen? Er zijn hierover al tientallen studies verschenen, en ze zeggen allemaal hetzelfde: groenten en fruit beschermen de longfunctie. Studies bij kinderen wijzen uit dat te weinig groenten en fruit (een veel voorkomend euvel tegenwoordig) de kans op astma verhoogt. Omgekeerd vermindert meer groenten en fruit eten de frequentie van de ziekte en verzacht het de symptomen, vooral dan de episodes van piepende adem. Ook andere auteurs zijn tot de bevinding gekomen dat groenten en fruit het MUVS verhogen en het aantal gevallen van chronische bronchitis verminderen. (Bron e-gezondheid.be)