NL |  FR |  EN
Pers |  Nieuwsbrief |  Campagne |  Bedankt |  Contact
 

Sporten 


Wandelen


Zoek je een gemakkelijke manier om het hele lichaam te trainen, je hartslag te versnellen - en veel calorieën te verbruiken? Trek dan je wandelschoenen aan en stap naar buiten. Je kunt het beste rustig aan beginnen. Dat verandert al snel als uw uithoudingsvermogen groter wordt en je er meer plezier in krijgt. Wandelen is de meest natuurlijke bewegingsvorm die de mens eigen is. Om te wandelen zijn geen speciale vaardigheden en faciliteiten nodig. Goed passende loopschoenen en gemakkelijk zittende kleding zijn de enige vereisten. Regelmatig wandelen vertraagt het brozer worden van botten op latere leeftijd. Het draagt bij aan het voorkomen van ouderdomsdiabetes, hart- en vaatziekten en het bevordert de coördinatie waardoor de kans op valongelukken afneemt. Wandelen is een gezonde manier van bewegen, geschikt voor iedereen, en is een van de meest voor de hand liggende en gezondste vormen van lichaamsbeweging. Het is ook een van de krachtigste middelen om contact te maken met je lichamelijke energie, het is een manier om lichaam en geest te zuiveren. Onder het wandelen krijgen we vanzelf energie en merken we dat we ons levenslustig en energiek gaan voelen, vol creativiteit, nieuwe ideeën en enthousiasme (bron Gezond en vitaal NL)


Fietsen

Lichaamsbeweging in de vorm van bijvoorbeeld fietsen vermindert de kans op hartkwalen, diabetes, hoge bloeddruk, sommige kankersoorten en problemen verbonden aan overgewicht. Studies over de directe effecten van fietsen op de gezondheid zijn betrekkelijk schaars. Maar een Deense studie uit 2000 onder 30 000 mensen wees uit dat degenen die niet naar het werk fietsten een 40% hogere sterftekans hadden dan zij die dat wel deden [Andersen, L.B., All-cause mortality associated with physical activity during leisure time, work, sports, and cycling to work].
En een Noorse studie uit 2002 laat zien dat de kosten van investeringen in fietsgebruik worden terugverdiend in de vorm van besparingen in de gezondheidszorg. [Saelensminde, K., Walking and cycling track networks in Norwegian Cities - Cost-benefit analyses including health effects and external costs of road traffic


Wandelen en fietsen in de fruitstreek

Er zijn mogelijkheden genoeg voor een mooie wandeling of een leuke fietstocht in de fruitstreek. Limburg is het fietsparadijs maar dit geldt in het kwadraat voor fietsen in Haspengouw en het Hageland; een landschap dat zijn gelijke niet kent. Een andere manier om het fietsplezier te verhogen is de Verhalenfluisteraar. Deze combinatie van GPS, audio- en videogids begeleidt je langs enkele trajecten in Haspengouw. Reservatie van een verhalenfluisteraar kan gebeuren op 0800/96.967. Wandelaars worden in Haspengouw en het Hageland net zozeer verwend als fietsers. Ook voor hen is er een ruim en gevarieerd aanbod van bewegwijzerde routes. Overal vind je prachtige wandelgebieden en -routes waar je in alle rust van de natuur kan genieten. De moeilijkheidsgraden gaan van gemakkelijk tot ‘voor gevorderden’, vermits wij ons hier in een heuvelachtig landschap bevinden.

Vergeet niet tijdens het wandelen of fietsen een appel of een peer te eten, zo vul je jouw energievoorraad aan en geniet je meteen van het product van dit mooie landschap.


De kaart van het volledige fietsroutenetwerk Limburg - het negende wereldwonder - kan je bekomen bij:
Alle Toeristische diensten van de Limburgse gemeenten en kost 7.50 EUR.



Specifieke fiets- en wandelkaarten kan je bekomen bij:


Toerisme Haspengouw
Torenhuis
Begijnhof 8
3800 Sint-Truiden
tel.: 011/ 69 58 59
toerismehaspengouw@skynet.be

Toerisme Hageland
Aarschotsesteenweg 212
3010 Leuven
tel.: 016/ 31 18 60
info@toerismehageland.be

Toerisme Sint-Truiden
Grote Markt 44
3800 Sint-Truiden
tel.: 011/ 70 18 18
info.toerisme@sint-truiden.be

Toerisme Borgloon
Speelhof 10
3840 Borgloon
tel.: 012/ 67 36 53
huguette.bielen@borgloon.be