NL |  FR |  EN
Pers |  Nieuwsbrief |  Campagne |  Bedankt |  Contact
 

Wij lazen voor u 

De mens verloor als fruiteter de capaciteit om zelf vitamine C aan te maken. (bron:Dirk Draulans)

Als een vorm van natuurlijke selectie wegvalt, kunnen enorme veranderingen ontstaan. Toen onze verre voorouders zo'n 35 miljoen jaar geleden overstapten van het eten van insecten op het eten van fruit, kregen ze met hun voeding zoveel vitamine C binnen dat het niet langer nodig was de stof zelf aan te maken. De mensenvoorouders verloren daarmee de genetische capaciteit om zelf de vitamine te synthetiseren. Het gevolg is dat we sterven als we onvoldoende vitamine C binnenkrijgen. De ravages op de schepen van de eerste ontdekkingsreizigers werden daardoor aangericht. Ook vandaag moeten we, als alleseters, genoeg groenten en fruit eten om gezond te leven.

Driekleurenzicht

Volgens het vakblad New Scientist beschikt de mens nog wel over een versie van het gen dat bij andere zoogdieren de productie van vitamine C verzorgt, maar er zitten zoveel fouten in dat het niet meer functioneert. Fouten die optraden werden niet meer weg geselecteerd omdat het gen niet langer nodig was om de overleving te verzekeren. Hun focus op fruit heeft onze voorouders wel kenmerken doen ontwikkelen die het vinden van fruit bevorderen. Daarvan zou de ontwikkeling van driekleurenzicht het belangrijkste geweest zijn, nuttig bij het detecteren van rijp fruit.

Groenten, fruit en fyto-oestrogenen in de preventie van ziekten (Bron Vegetables, fruits and phytoestrogens in the prevention of diseases Dr. David Heber  UCLA Center for Human Nutrition, Los Angeles, CA, USA.)

De inname van 400-600gram groenten en fruit per dag wordt geassocieerd met de verminderde kans van tal van vaak voorkomende vormen van kanker. Diëten die rijk zijn aan plantaardig voedsel worden eveneens in verband gebracht met verminderd risico op hartziekte en veel chronische verouderingsziekten. Deze voedingsmiddelen bevatten fytochemicaliën die anti-kanker en anti-ontstekingseigenschappen hebben die tal van gezondheidsvoordelen verschaffen. Veel fytochemicaliën zijn kleurrijk, en het aanbevelen van een ruime waaier van kleurrijke groenten en fruit is een gemakkelijke manier om aan de consument te communiceren. Zo bevat rood voedsel bijvoorbeeld lycopeen, het pigment van tomaten, dat gelokaliseerd is in de prostaatklier en betrokken kan zijn in het behoud van de gezondheid van de prostaat.  Dit werd ook in verband gebracht werd met verminderd risico op cardio-vasculaire ziekten. Groene voedingsmiddelen zoals broccoli, spruiten en boerenkool bevatten glucosinolaten die eveneens in verband gebracht worden met verminderd risico op kanker.Look en andere wit-groene voedingsmiddelen in de ajuinfamilie bevatten allyl sulfides die de groei van kankercellen kunnen tegenhouden. Andere bioactieve substanties in groene thee en sojabonen hebben ook gezondheidsvoordelen. Consumenten worden aangeraden van elk van de zeven kleurengroepen, elke dag een portie te nuttigen. Daarmee valt deze aanbeveling binnen de richtlijnen van het “United States National Cancer Institute “ en het “American Institute for Cancer Research”, die vijf tot negen porties per dag aanraden.

Het groeperen van voedsel volgens kleur is een vereenvoudiging, maar het is ook een belngrijke methode om consumenten te helpen verstandige voedselkeuzes te maken en de gezondheid te bevorderen.

Deze tekst sluit perfect aan bij de studies van Dr. Joël Pincemail, peter van FruitRevolution.be, wiens slogan luidt” Mangez sain, mangez coloré of “Eet gezond, eet gekleurd”

Arthritis
Auteurs en Copyrights:Physicians Committee for Responsible Medicine - U.S.A.

Miljoenen mensen lijden aan pijnlijke en gezwollen gewrichten die gepaard gaan met arthritis. In het verleden, zegden vele artsen aan hun arthritis patiënten dat verandering in voeding hen niet zou helpen. Dit besluit was echter gebaseerd op ouder onderzoek met diëten die zuivelproducten, olie, gevogelte, of vlees bevatten. Nieuw onderzoek toont aan dat verkeerde voeding vaker kan bijdragen tot athritis dan algemeen erkend is. Het is duidelijk, althans voor sommigen, dat een gezonder menu het antwoord is.
Diëten op basis van fruit en groenten verlagen op drastische wijze de algemene hoeveelheid vet in de voeding, en veranderen ook de samenstelling van de vetten. Dit kan op zijn beurt een impact hebben op de immuniteitsprocessen die arthritis beïnvloeden. De omega-3 vetzuren in groenten en fruit kunnen een sleutelfactor zijn, samen met het haast afwezig zijn van verzadigd vet. Het feit dat de patiënt ook gewicht verliest door een veganistisch dieet draagt bij tot de verbetering.

Een dieet op basis van fruit, groenten, granen en bonen lijkt daarom nuttig voor preventie, en, in sommige gevallen, voor het verbeteren van arthritis.