NL |  FR |  EN
Pers |  Nieuwsbrief |  Campagne |  Bedankt |  Contact
 
Zou je zelf niet willen perfect zijn? Wat zou je voelen? Wat moet je er voor doen?  Wetenschappers buigen zich alouds over deze vragen en toch moet je het meestal uiteindelijk zelf maar uitvissen. Vanaf je geboorte heb je alles meegekregen om het waar te maken. Je lichaam is ondertussen gegroeid en je hebt de wereld beter leren kennen.  Zowel voor lichaam als geest is goede voeding nodig. Anders groei je niet, mis je noodzakelijke elementen en word je ziek. Steeds heb je bouwstoffen nodig vanuit de voeding. Niemand kan ontkennen dat fruit voor je lichaam een weldaad is. Het aanlokkelijke fruit geurt naar het frisse leven en je lichaam snakt naar de natuurlijke zoetheid ervan. Luister en voel wat je lichaam nodig heeft en geef het hier voldoende van. Je wordt beloond met een opvallende lichamelijke perfectie en intellect. Fruit is zo volledig en vol met nieuw leven dat het de natuurlijke bron is voor je perfecte lichaam en geest.

Wat zegt de wetenschap? 

Wanneer je ‘Fruit’ intikt op Medline een wetenschappelijke bibliotheek, dan zijn er 40556 relevante publicaties die handelen over fruit en gezondheid.  Elk jaar komen er zo’n 3000 nieuwe publicaties bij en nog is het aloude onderwerp verre van uitgediept.  Fruit kent een hoge en blijvende wetenschappelijke interesse omdat het een essentieel deel uitmaakt van onze voeding. Naast bevolkingsstudies zijn er hier en daar ook studies op kleinere groepen van meestal zieke mensen. Voor ieder probleem is er een aangepaste studietechniek. De verschillende fruitsoorten worden bestudeerd in groep, afzonderlijk, in kader van een dieet of zelfs in proefbuis. Toch valt op dat over de appel en de peer relatief weinig wordt gepubliceerd. Wellicht komt dat doordat niemand eraan twijfelt dat deze fruitsoorten excellent zijn. Wanneer er geen twijfel is, is er ook geen wetenschap nodig.

Meer Info…. 

Geestelijk en lichamelijk fit zijn kan maar door een goede voeding.  Wat is het in de voeding dat je nodig hebt? Vitaminen en mineralen zijn voor de hand liggend. Ze zijn nodig om enzymen te laten werken, het metabolisme in goede banen te leiden enz. Een vitamine of mineraalgebrek verwekt daarentegen ziekten. Te weinig aan vitamine D bij kinderen geeft misgroei van de beenderen.  Iodiumgebrek laat je schildklier niet werken.  Maar er zijn veel minder spectaculaire tekorten die men nauwelijks voelt of herkent. Je kan ze catalogeren onder ‘een mindere dag’. Slecht eten geeft ook stoornissen waardoor je minder goed functioneert zonder dat daarom meteen gesproken kan worden van ziekte. De verschijnselen ken je ongetwijfeld: je kan je niet concentreren, het gelaat is wat opgezwollen, je lijkt op wolken te lopen… Regelmatig vers fruit eten garandeert een volledige voeding en voorkomt dat ‘een mindere dag’ ontstaat.

Fruit: een bron van vitaminen 

Je zal het al wel weten: fruit zit vol vitaminen. Maar de verscheidenheid en concentraties aan vitaminen verschilt sterk van de ene tot de andere vrucht. In de dagelijkse voeding speelt de kennis van vitaminegehalte per vrucht geen grote rol wanneer je afwisselend eet. Interessanter wordt het wanneer je met voeding bepaalde ziekten zoals avitaminose wil bekampen. Dat heb je er alle voordeel bij goed te weten hoeveel in wat zit. 

Fruit en antioxidantia 

Antioxidantia zijn stoffen die giftige stoffen in het lichaam binden zodat ze minder giftig zijn. Meer wetenschappelijk uitgedrukt: oxidatie met radicaalvorming wordt tegengegaan. Antioxidantia zijn dus belangrijk in een goede evenwichtige voeding want zij verhinderen ziekten zoals aderverkalking, kanker enz. Fruit is een excellente bron van antioxidantia en 5 porties per dag brengen ruim voldoende aan voor een maximale protectie.  Ken je ook de koningin van de antioxidantia? Ze groeit hier vlakbij, de blauwbes!

Fruit en isoflavones 

In de supermarkt en voedingsadvertenties vind je regelmatig de benamingen van antioxidantia, isoflavones, plantaardige oestrogenen enz. Het zijn begrippen die je wellicht niet op school geleerd hebt maar die toch ‘in’ lijken te zijn. Wees gerust, omdat je er reeds lang van overtuigd bent dat fruit goed is voor je lichaam en geest had je geen gebrek aan isoflavones.  Fruit is immers rijk aan isoflavones: een familie van chemische stoffen die zowel hormonale (oestrogene) eigenschappen hebben als antioxidatieve. Gans algemeen wordt aangenomen dat, wanneer ze met mate ingenomen worden, ze niets dan voordelen hebben. Vooral de isoflavones uit soja zijn goed bestudeerd en hun eigenschappen worden commercieel uitgebuit. Ook ons Belgisch fruit loopt over van isoflavones. Dit is minder goed gekend. Maar goede wijn behoeft geen krans, is het niet?
Professor Dr. J. Janssens
Kankerspecialist, voorzitter  van de Europese Organisatie Kankerpreventie